Video's over de boodschap

Contrasteffect: Thatcher, bad news

Thatcher maakt gebruik van het contrasteffect in het omgaan met slecht nieuws. Ze erkent dat er nog veel problemen zijn die moeten worden opgelost (waarmee ze de wapens van de oppositie wegneemt) maar ze wil eerst stilstaan bij alle grote successen die haar kabinet heeft opgeleverd. Daarmee lijken de problemen peanuts.

Priming, Derren Brown

Derren Brown laat hier zien hoe makkelijk beinvloedbaar we zijn. We denken zelf creatieve oplossingen voort te brengen, maar zijn ons niet bewust van de invloed die de omgeving op ons heeft. En hoe manipuleerbaar we zijn. Sommigen beweren dat Derren Browns filmpjes onecht zijn (hoax); wij weten dat niet. We vinden het in ieder geval een mooie illustratie van hoe priming werkt.

Beïnvloeding zonder dat je het weet: Brandpunt, kijken is kopen

In deze documentaire van Fons de Poel zie je hoe beinvloedbaar we eigenlijk zijn en dat de vrije wil niet lijkt te bestaan.

Video's over verwoording

Levendigheid, anekdotes: Anthony Robbins

Anthony Robbins maakt veelvuldig gebruik van anekdotes om zijn verhaal te verlevendigen. Het publiek hangt altijd aan zijn lippen, mede door deze strategie.

Herhaling en pauzes: Bill Clinton

Bill Clinton ontkent zijn affaire met Monica Lewinsky door de boodschap te herhalen en zeer eenvoudig te verwoorden. Let ook op zijn lichaamstaal: hij gebaart bozig en beweegt zijn kaak. Later zou blijken dat hij dat op advies van een mediastrateeg heeft gedaan.

Drieslag, antithese en climax: Al Gore

Al Gore promoot zijn film An inconvenient truth met behulp van de stijlfiguren drieslag, antithese en climax.

Antithese, wij-gevoel: Obama

Obama maakt veelvuldig gebruik van stijlfiguren, hier met name de antithese en het wij-gevoel. 

Beeldmateriaal over visualisatie

 

Prezi van Segway

Segway heeft een mooie Prezi gemaakt van de mono-asser. Duidelijk voorbeeld van een 'olifant' waarop telkens ingezoomd wordt.

Powerpointdia 6.23c

Als je je verhaal ondersteunt met tekst en bijpassende beelden, blijft de boodschap langer hangen.

Powerpointdia 6.24

Door plaatsen te omcirkelen wordt duidelijk waar je het over hebt, je hoeft dan ook niet telkens achterom te kijken om onderdelen op je dia aan te wijzen. Dat leidt alleen maar af.

Powerpointdia 6.25

Door het omcirkelen van woorden, trek je de aandacht daarnaartoe. Zorg er wel voor dat je niet teveel omcirkelt, dan wordt het juist weer onoverzichtelijk. 

Powerpointdia 6.28a en b

Powerpointdia 6.29

Merk het verschil op tussen staafdiagrammen met dezelfde kleur en verschillende kleuren.

Powerpointdia 6.31

Bouw bij voorkeur tabellen op: het publiek wordt dan meegevoerd in je verhaal en kan de informatie beter verwerken. Als je tabel volledig is opgebouwd, voeg dan kleur toe om duidelijk te maken welke de beste en welke de slechtste optie is.

Debatoverzicht ritueel slachten

John Bijl en Lars Duursma maakten een overzicht van alle voor- en tegenargumenten van het debat over het verbod op ritueel slachten

Het olifantprincipe: Steve Jobs

Steve Jobs maakt gebruik van het 'olifantprincipe' om het nieuwe gebouw voor Apple te promoten. De 'olifant' is de stad Cupertino die veel groener wordt als het gebouw van Apple gebouwd mag worden.

Natuurkundeproeven: Walter Lewin

Lewin maakt natuurkunde sexy door levensechte proeven te doen tijdens college. 

What is Prezi?

 

Levendige statistieken: Hans Rosling

Hans Rosling brengt saaie statistieken tot leven. Het maakt niet eens meer uit dat hij met zijn rug naar het publiek staat; kijk maar!

Je verhaal tekenen: Edward g Muzio

Om je publiek bij je verhaal te betrekken, kun je je verhaal al tekenend illustreren. Je houdt daarmee de aandacht vast. 

Cartoons ter ondersteuning: sir Ken Robinson

Deze bekende video van Sir Ken Robinson laat zien hoe goed het werkt om een verhaal te illustereren. 

Contactgegevens

Blotekamperweg 16

3781 PD Voorthuizen

(Josje Kuenen)

06-51614862

josje[at]communicatiereeks.nl

 

 

 

 

 

 

© 2013-2018 by Josje Kuenen. All rights reserved