Zoeken
  • Josje Kuenen

Persbericht vandaag verstuurd. Arthur is vanmiddag te horen op BNR en wordt vanmiddag geïnterviewd d


Persbericht. Zojuist verschenen: Startups & Downs

‘Een goed product verkoopt zichzelf’ en andere fabels

In 2009 won hij de TV-show ‘Bij ons in de BV’. Presentator Jort Kelder voorspelde succes: ‘Dit product verkoopt toch zichzelf?’ Een topinvesteerder was binnen, hij stond in alle kranten: succes verzekerd! Ondernemer Arthur Tolsma (toen 29) waande zich even de nieuwe Marc Zuckerberg. Maar vier maanden later was hij bijna failliet en moest hij zichzelf en zijn medewerkers ontslaan om te overleven. Overwerkt, platzak en een illusie armer. Het bedrijf overleefde toch en werd verkocht in 2012. Hij schreef een boek over zijn ervaringen, om iedereen met een idee te helpen. Verleden jaar noteerde het CBS een record aantal faillissementen. Een goed idee verkoopt zich toch vanzelf? Was het maar zo simpel!

Jort Kelder

In 2009 won Tolsma de pitchwedstrijd bij Jort Kelder met een innovatie in voicemail: de persoonlijke voicemailbegroeting. Een begroeting wordt gekoppeld aan een telefoonnummer. Voor zijn investeerder Tobias Walraven (oprichter SNT) klonk dat als: “Hoi Tobias, ik kan even niet opnemen want ben druk aan het ondernemen. Spreek wat in!” Iedereen vond het een goed idee. Maar de piek kwam te vroeg. “We kregen veel publiciteit voordat ons product klaar was en onze prijsstrategie was nog niet getest, zonde van al die aandacht die we kregen.”

Steile leercurve

Tolsma schreef een boek over zijn ervaringen. Omdat hij vindt dat jonge ondernemers best mogen weten welke risico’s je loopt. Zulke verhalen hoor je nauwelijks. “Je hoort alleen maar verhalen over succesvolle ondernemers. Terwijl de meeste startups falen. Instagram is voor één miljard verkocht aan Facebook, maar daarvoor sterven honderdduizenden apps een stille dood.” Onderzoeksbureau Gartner concludeert dat minder dan een honderdste procent van de apps een financieel succes wordt. Tolsma: “Daar hoor je nooit iets over, terwijl vaak gezegd wordt dat je van je fouten juist het meeste leert. Dat inspireerde mij om volledig open te zijn over mijn successen én fouten.”

Hard werken overschat

Ondernemers onder elkaar pochen graag hoeveel uren ze maken. Tolsma deed hetzelfde: “Vakantie vonden we maar voor ambtenaren. Ben ik daar even van teruggekomen. Vakantie is juist essentieel om jezelf op te laden, alleen als je fit bent, kan je kansen grijpen.” Toen hij bij investeerder George Banken aan tafel zat, verpestte hij diens aanbod omdat hij overwerkt en onvoorbereid was. Hij wilde teveel tegelijkertijd, en daardoor lukte alles net niet. Dure maar wijze lessen, die Tolsma nu graag deelt met iedereen die een idee tot wasdom wil laten komen.

Tolsma, A. (2014) Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer. Amersfoort: communicatiereeks. ISBN 978-90-818547-4-0

Prijs: 14,95

#arthurtolsma #startupsdowns #persbericht

0 keer bekeken

Contactgegevens

Blotekamperweg 16

3781 PD Voorthuizen

(Josje Kuenen)

06-51614862

josje[at]communicatiereeks.nl

 

 

 

 

 

 

© 2013-2020 by Josje Kuenen. All rights reserved